|
Færøerne 2007 New York 2008 Dubai 2008 Berlin 2009 Grønland 2016 Restaurant Noma 23. februar 2019 Slanke-kurrejse Swinoujcie 2019
|
Thorshavn i billeder Billeder fra Færøerne udenfor Thorshavn Dyrelivet Færøerne og en uges oplevelse i få ord 675 km fra Norges vestkyst - på den
vestlige halvkugle - ligger 18 små øer og en masse mindre skær, som har rigsfællesskab
med Danmark. Øerne tilsammen har et areal, som godt og vel svarer til min fødeø,
Lolland, og et befolkningstal, der stort set svarer til Lolland Kommune. Her holder al
lighed så op. Hvor Lolland er den flade frugtbare moræneslette, er Færøerne de barske
ufrugtbare vulkanøer, som blev dannet for omkring 60 mio. år siden. Disse øers fjelde
rager flere hundrede meter i vejret. På de nordligste øer nås en højde på over 800 m. Færøerne er dannet af flere
vulkanudbrud, den hårde bjergart, basalt, som i dag står som lodrette barske vægge, og
den blødere bjergart, tuf, som gennem millioner af år er eroderet og har givet grobund
for store græsarealer, som nu føder de c. 70.000 får. Da vi den 17. maj 2007 som nygifte i en
moden alder første gang satte fødderne på disse øer, blev vi modtaget af et utroligt
venligt folk. Aldrig har vi noget sted truffet så megen hjælpsomhed som netop her på
Færøerne. Vi havde valgt at bo privat, Bed &
Breakfast, for på den måde at komme tættere på den lokale befolkning. Vi boede en uge
et vidunderligt sted for enden af hovedgaden, Niels Finsens Gøta, tæt på et lille
vandløb og lige ved siden af Færøernes eneste skov.
Stedet var utroligt centralt, 5 min. til det store SMS indkøbscenter, 5
min. til Thorshavns bybusser og 3 min. til taxa. Til havnen tog det 10-15 min i adstadigt
tempo. Thorshavn, Færøernes hovedstad, i
indbyggertal ikke meget større end Nakskov med opland, ligger mellem havnen og de høje
bjerge, der omgiver byen. Arealet forholdsvist stort, da bebyggelsen for en stor del
består af et- og toplanshuse. Thorshavns vejnet er ikke skabt til det
antal biler, der eksisterer i dag. De fleste steder må der kun parkeres i kortere
tidsrum. P-vagterne er mange, og der udstedes mange bøder, 200 kr. er prisen for at holde
ulovligt! For at nedsætte biltrafikken blev der i
2006 indført gratis busser i Thorshavn. 3 linjer kører til alle yderpunkter i byen.
Udgangspunktet er Steinatun midt i byen, som passeres en gang hver halve time. En hel tur
med en bus tager 1 time. Prøver man alle 3 buslinjer har man set Thorshavn fra alle
vinkler også fra højderne, da bussernes yderpunkter er et stykke oppe ad
bjergvejene. Vejene på Færøerne er gode, alle
asfalterede, men ikke alle er 2-sporede. Der er dog relativt kort mellem vigepladserne, og
da trafikken ikke er tæt i disse områder, glider det ganske smertefrit! Broer og tunneller binder de største af
øerne sammen, således at c. 80% af befolkningen han færdes frit uden hensyn til
færger. Fra Vagar til Streymoy og fra Eysturoy til Bordoy er der undersøiske tunneller,
hvor man betaler for at køre igennem. Fra lufthavnen på Vagar tager det c. 1
time i bus til Thorshavn. Fra Thorshavn går der flere busser
direkte til Vestmanna og direkte til Klaksvig. Skal man besøge de yderste områder
kræver det en bil. Billejen er c. dobbelt pris af, hvad den er i Sydeuropa, så man bør
nøje overveje, hvor mange dage man vil benytte bil, hvis man skal tænke på økonomien. En væsentlig faktor man skal regne med
er vejrliget. Dette er helt og aldeles umuligt at forudsige. Her kan alle årstider
opleves på samme dag. Solen skinner og det er ganske lunt, et
øjeblik efter er sorte skyer trukket sammen, og det vælter ned med hagl eller regn. Kun en dag i den uge, vi var på
Færøerne, undgik vi helt regn. Blæst og storm hører til dagligdagen. Trods det ustabile vejr ses kun ganske få
paraplyer. Færingerne synes ikke at tage sig specielt af vejrets luner. Børn leger
videre trods regnen, jeg tror næppe de registrerer dråberne. Bliver regnen for voldsom
trækker de bare en hue på hovedet og fortsætter deres gøremål. Tynde bluser og bare
arme ses trods regn og kulde. Men respekt for havet, det har
færingerne. Der sejles ikke ud i storm. Mandag morgen kørte vi til Vestmanna,
for at jeg skulle med en turbåd ud for at se fugle. Det var regn og storm, og ingen både
agtede at sejle ud den dag. Vi talte med en 73-årig skipper, som trøstede os. Der var
nemlig ingen fugle at se. De var bare væk! For megen bådetrafik og klimaforandring har
fået fuglene væk. Måger og tjaldurer har vi dog set flere af i ugens løb, men også
nationalfuglen, tjalduren, er på hastig tilbagegang. Fra Vestmanna gik turen mod vest til
Klaksvik. Denne by var en skuffelse, men sikkert mest fordi det var koldt, blæsende og
regnfuldt. En videre tur til det nordlige Bordoy og til Kunoy blev opgivet og turen gik
tilbage til Thorshavn. Dagen før, søndag, var det det smukkeste
vejr, man kunne tænke sig, og her havde vi også en bil til rådighed. Vi startede fra Thorshavn og tog turen
over fjeldet mod nord, fulgte vejen langs Kollafjødur og Sundini videre op til først
Saksun og senere til Tjørnuvik. Storslåede landskaber viste sig for vore øjne. Det ene
panorama flottere end det andet. Dagen fortsatte over broen til Eysturoy mod nord til Eldi
og Gjogv inden turen igen gik tilbage til Thorshavn. En fantastisk dag! Øvrige dage gik stort set i Thorshavn.
For at se byen fra havet tog jeg færgen til Nolsoy, frem og tilbage uden at gå i land og
i kraftig blæst. En lokal bus bragte mig senere de c. 6-7
km til Kirkjubøur sammen med to andre danske damer, der var på sightseing mens den enes
mand var til en eller anden konference. Det historiske i Kirkjubøur sagde mig ikke meget,
men landskabet var flot. Efter hjemkomsten har jeg erfaret, at
færingerne har kåret Magnuskatedralen en gammel ruin i Kirkjubøur for
deres foretrukne nationalseværdighed. På listen er også husene på Tinganes. Disse er
efter min smag en større seværdighed. Efter en times tid i Kirkjubøur trak det
op til regn, og da jeg skulle gå omkring et par km til Gamlarætt, for at komme tilbage
til Thorshavn med bussen, begav jeg på vej, men hvor blev jeg våd! Et par regnbukser
ville have afværget at cowboybukserne blev drivvåde.
Det var dog atter tørvejr inden bussen ankom. Det tog lidt længere tid at
få bukserne tørre! I Thorshavn var det især havneområdet,
der var interessant. Foruden skibene var der Tinganes og Skansen. I dette område fik vi
en del tid til at gå. I modsatte ende af byen besøgte vi
Nordens Hus en moderne bygning med en flot placering højt over byen. Byens kirker: domkirken, Havnar Kirja samt
den katolske kirke blev beset udefra. Kun kirken i Kirkjubøur var det muligt at bese
indefra. Turen fra lufthavnen til Thorshavn var
vi heldige at komme med en lille bus til et af hotellerne i byen. Flyet var forsinket, så
der var rigtig lang tid til næste ordinære bus. En gang imellem har man da lov at være
heldige. Retur til lufthavnen på afrejsedagen var
der ingen problemer og kl. 14:55 lettede vi i solskin med de mørke skyer over
bjergtoppene. Et sidste farvel til en oplevelsesrig og god uge. Bjerge skumsprøjt og en regnbue
over vandet og mange drivende skyer fulgte vore blikke indtil vi snart var over skyerne og
under den blå himmel og solskinnet. Snart var vi tilbage i Danmark. Skal ugen gøres op i få sætninger er
det følgende:
|