31. juli kl. 9.40 grønlandsk tid sætter vi foden
på grønlandsk jord. Det er 4 timer og 40 min
siden vi forlod Kastrup. Vi vinder 4 timer og
har nu en hel dag foran os. Vi skal være et døgn
i Kangerlussuaq og indlogeres på Hotel
Kangerlussuaq, som ligger i direkte forbindelse
med lufthavnen.
Kangerlussuaq ligger
for enden af den 180 km lange
Kangerlussuaq-fjord (Søndre Strømfjord)
Lufthavnen er anlagt på en enorm flodslette
dannet af indlandsisen, som befinder sig c. 25
km væk. Vi befinder os på den nordlige
polarcirkel, som ligger på breddegrad 66°33'39"
nord for ækvator.
Vores første indtryk er, at
der er meget varmere, end vi havde forventet.
Solen skinner og det er vindstille. Vi mærker
det grønlandske fastlandsklima med varme somre!
Indtil 1992 var Kangerlussuaq amerikansk base,
anlagt i 1941, og lufthavnen blev kun brugt som
transit. I 1992 blev basen nedlagt og
bygningerne blev overdraget til Hjemmestyret for
1 US dollar. I dag er der flere muligheder for
oplevelser for turisten – bare man har gode ben
og en rimelig kondition.
Der er
omkring 500 indbyggere i bygden, Grønlands
største, som hovedsalig beskæftiger sig med at
holde gang i lufthavnen og hotellet.
”I bil til isen”.
Først på
eftermiddagen stiger vi ombord på en stor
transportvogn uden aircondition. Der er vej til
ud til Indlandsisen – ingen god vej, men dog en
vej.
De sidste 3 km blev anlagt af
Volkswagen-fabrikkerne i 2000, da de anlagde en
testbane 100 km inde på indlandsisen. Banen er
nu nedbrudt, men vejen muliggør, at man kan køre
i bil helt op til Indlandsisen. Turen tager
adskillige
timer,
afhængig af hvor mange stop, der gøres
undervejs.
Det er
meget varmt inde i køretøjet, og det er just
ikke nogen nydelse, da vejen er meget ujævn. Vi
får overladt en walkie talkie så vi kan komme i
kontakt med chaufføren, hvis vi skulle få øje på
nogle dyr, som vi gerne vil se nærmere på.
Vi kører
langs et brusende vandløb, som går helt ind til
Indlandsisen. Et storladent landskab fylder vore
sanser. Et stykke inde i dalen gør vi et stop.
Ved indgangen til Sandflugtsdalen ligger et
flyvrag af et jagerfly, som har ligget her siden
1968, hvor det styrtede ned. Russells Gletsjer
ses i det fjerne.
I beskrivelser af turen har jeg læst,
at der vil være gode muligheder for at spotte
rensdyr, moskusokser, fugle og blomster, så
dette håber jeg selvfølgelig vil ske. Der skulle
i området omkring Kangerlussuaq være omkring
10.000 moskusokser. De mange dyr stammer fra 27
dyr, som blev udsat i området i 1962 og 1965,
hvor de blev fløjet hertil fra Nordøstgrønland.
Siden 1989 har man kunne drive jagt på dyrene,
som har meget velsmagende kød og noget lækkert
uld. Meget dyrt uld, 395 kr. for 50 g.
Snart ser vi et enligt rensdyr. Vi
gør holdt ved en meget stor sø, Aajuitsup Tasia
er på 1350 ha, er 10 km lang, 2 km bred og en
middeldybde på 32 m. Vi er kommet nærmere
gletsjeren og et flot panorama af blå himmel,
is, mørkeblåt vand og grøn forgrund giver rige
muligheder for flotte billeder.
Vi
kører nu ind på den sidst anlagte vej, denne
strækning er i absolut ringe forfatning. Lidt
senere gøres der atter stop. Vi ser et rensdyr
fra bilen, men da vi spotter et moskusoksepar
med 2 kalve højt oppe på bjergtoppen gøres
holdt. Efter 22 km er vi nær Russells Gletsjer.
Her gøres et længere ophold, så det er muligt at
komme tæt på den 30-80 m høje isvæg.
Efter flere ophold og flere timer
undervejs når vi Indlandsisen. Man kan
ikke sige at morænelandskabet er let terræn. Op
og ned, masser af sten og små vandløb skal
forceres, men endelig står vi på indlandsisen.
Ja, derovre på den anden side - 400 km væk -
ligger Østgrønland. Denne enorme iskappe blev
antagelig dannet for 2-3 mio. år siden, den
dækker 80% af Grønland, svarende til 1,7 mio. km2
og verdens andenstørste iskappe. På tykkeste
sted c. 3 km.
Opholdet
varer en lille times tid, så der er også tid til
at se nærmere på morænelandskabet, vandløb og
planter inden turen går tilbage mod
Kangerlussuaq.
Nu er det omklædning, vi
skal med bus 5 km ud til Restaurant Roklubben
som er beliggende ved Tasersuatsiaq (Lake
Ferguson). Søen er byens ferskvandsreservoir.
Restauranten byder på en Grønlands Buffet, og
der var masser af god mad. Mad som vi eventuelt
ikke kan lide, bedes vi lægge i spande, der er
opstillet til formålet og indholdet bruges som
hundefoder.
På vejen
frem og tilbage kører vi over broen som fører
over den brusende, buldrende Watson River. I
2012 betød kraftig afsmeltning fra Grønlands
indlandsis, at Watson-floden ved Kangerlussuaq
fyldtes med så meget vand, at broen, der
forbinder de to dele af byen, brød sammen
hen over sommeren.
Det nærmer sig midnat inden vi
går til ro på denne vores første nat i Grønland.
Kl. 8.25 i morgen, 1. august,
afgår vores fly til Ilulissat. Nye oplevelser
venter forude!
|