Forsiden

Island 2004

Azorerne 2006

Færøerne 2007

New York 2008

Dubai 2008

Berlin 2009

Grønland 2016

Barcelona 2018

Noma 2019

Slanke-kurrejse  2019

Rom 2019

Nakskov og omegn

opdateret  20-11-20

Mine hunde

opdateret 17-11-20

Knuthenborg  

opdateret 30-10-20

Danske kirker

opdateret 16-11-20

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           


   Island rundt, juli 2004                         


Island-en introduktion    Vandfald         Isbjerge         Thingvalla                                                 


Det er meget svært at beskrive Island med få ord, men elsker man natur, er landet en ubeskrivelig oplevelse. Er man til storbyer og shopping, skal man overveje at bruge sine penge til et andet rejsemål.

 Det er blevet billigere at rejse til Island, men stadig forholdsvis dyrt. I sommeren 2004 kunne en uge ”Island rundt” gøres for lidt under 18.000 kr. i delt dobbeltværelse. Har man ingen at rejse sammen med, skal man afsætte 2400 kr. mere - alene til overnatning!

 Det er en fordel at kende en del til landet, inden man begiver sig af sted. Oplevelserne og indtrykkene er så mange, at det er svært at rumme det hele.

I Island har man god plads, knap 3 indbyggere i gennemsnit pr. km2. Landet har under 300.000 indbyggere, hvoraf de knap 200.000 bor i Reykjavik-området. Island har et areal på knap to en halv gange Danmarks.

Der er mange ting, der er dyre i Island, men uldvarer er billige. Køber man i forretninger med Tax Free, kan man i lufthavnen inden hjemrejsen få refunderet momsen.

Sproget er et helt kapitel for sig. Det er ikke til at forstå og slet ikke til at udtale, men rigtig mange islændinge taler dansk, selv om dansk nu ikke længere er obligatorisk i skolerne. Kommer man helt op i det nordøstligste hjørne, skal man ikke regne med at kunne bruge sit modersmål, men med lidt held finder man nogen, der taler engelsk.

Er man til alt godt fra havet, er Island det helt rigtige madparadis. Hotellerne byder desuden på ganske udmærkede værelser.

 En god guide er guld værd. Vores lille selskab på 12 mennesker havde Sólveig Jónsdóttir som chauffør og guide, og hun var utrolig vidende og levende og havde aldrig mere travlt end man kunne stoppe undervejs.


Rejsebøger: ”Rejsen rundt i Island” og ”Turen går til Island”

Benny Génsbøl og Jon Feilbergs ”Islands dyr og planter”

Kort: På Island kan købes ”Kortabók, road atlas 1:300 000


Island er gammelt land, men dog kun et barn i geologisk forstand, kun 20 mio. år, og nyt land, da øen stadig vokser.

Vulkaner, varme kilder, kogende mudder. Søer og dybe fjorde som skærer sig ind i landet. Hundredvis af enorme vandfald, bjerge, hvis toppe rager op over skyerne, golde lavamarker og mosbeklædte lavamarker. I øst en masse træer, man tror det næppe! Thingvallasletten, hvor den europæiske og den amerikanske plade fjerner sig fra hinanden og frembringer en enorm kløft og gør Island omkring 2 cm bredere pr. år. Enorme floddeltaer hvor støvstorme gør vejen usigtbar. Solskin, tåge og dis, gletsjere og isbjerge, gejsere, midnatssol og meget, meget mere. Island på én uge kan kun blive til et kort udpluk af et forunderligt land.

Der er en flora så mangfoldig at man næppe kan forestille sig det. Der er utroligt mange fugle med søpapegøjen som noget helt særligt sammen med de mange forskellige andefugle. I bugten ud for Reykjavik så vi vågehvaler. De islandske heste og fårene virker umiddelbart som de i antal overstiger den islandske befolkning

Foruden naturen er der Islands historie og de islandske sagaer, islandske forfattere og malere. Der er kirker - og langt mod nord i Akureyri en botanisk have. På østkysten Petras enorme stensamling og i det sydlige Island jordopvarmede drivhuse med bl.a. blomster. Eden som et rigtigt turistcenter med souvenirs imellem tropeplanter som fx bananer.

 Lider man af højdeskræk er Island ikke stedet at tage hen. Vejene er mange steder smalle, uden autoværn, og de snor sig opad og nedad og langs dybe afgrunde. Hovedvej 1 går hele vejen rundt om Island, men endnu er der ikke asfalteret alle vegne. Kommer man udenfor hovedvejen skal både bil og mennesker belave sig på en rigtig rystetur.