Forsiden

Mine hunde

Rom 6. til 8. april 2019

Restauranter

På nedenstående link, kan man læse lidt om stederne, og se nogle af de mange billeder jeg fik taget på turen.

Roms grundlæggelse samt nyttige links Pantheon og Piazza della Rotonda Piazza Naverona  Piazza di Spagna

Den Franske Kirke Parrocchia S. Maria in Aquiro Padri somaschi S. Andrea della Valle Trivifontænen

Peterskirken Peterspladsen Vatikanet Vatikanmuseerne

Lørdag morgen, 6. april 2019, flyver Alexander, Michael og jeg fra Kastrup til Rom. Vi lander i Fiumicino-lufthavnen omkring kl. 11. Michael har på forhånd bestilt en taxi til hotellet. Chaufføren venter på os, da vi kommer til ankomsthallen, han sørger for, at vi kommer til taxien. Jeg fornemmer, at det er en rigtig god ide, at vi bliver hentet og fulgt til bilen!

Det tager c. tre kvarter at køre ind til hotellet. Vi skal bo på Hotel Sole al Pantheon, som ligger på Piazza della Rotonda, meget tæt på Pantheon. Der er mange mennesker og gaderne er smalle, men vi bringes sikkert frem så tæt på hotellet, som det nu er tilladt at køre, chaufføren følger os til hotellets reception.

Vi er heldige at vore værelser er klar, så vi følges direkte op på 1. sal og vores bagage bringes straks op. Snart er vi klar til de første oplevelser.

Vi har c. en time inden frokost på Restaurant Armando al Pantheon, så vi starter vores sightseeing i Pantheon. Vi fortsætter nu til Piazza Naverona.

Vi går lidt rundt og fornemmer stemningen på pladsen og i de små gader og på Piazza S. Andrea della Valle besøger vi kirken af samme navn, inden vi begiver os tilbage til restauranten, hvor vi har reserveret bord kl. 14.

Det er værd at bemærke, at der er gratis adgang til alle kirker i Rom - og der er mange af slagsen. Der er også gratis adgang til Pantheon.

Efter frokost er første stop Piazza Colonna, hvor vi ser Marcus Aurelius-søjlen. Søjlen er 39 m høj og var oprindelig en del af et gravmonument over den romerske kejser Maecus Aurelius, rejst 180 e. kr.. Den er smykket af et relief, der løber i en spiral rundt om søjlen og skildrer hans kampe mod folkene nord for Donau, der dengang truede Romerriget. I 1587 lod pave Sixtus V en statue af apostelen Paulus sætte på toppen med blikket rettet mod Peterskirken.

På Via del Corso, hovedgaden, og på Via Condotti, så vi den ene brandbutik efter den anden, et eldorado for folk, som elsker at shoppe. Vi fortsætter mod Den Spanske Trappe og barokfontænen "Fontana della Barcaccia" (fontænen af den grimme båd). Her er der mulighed for at sidde blandt de mange, mange turister, der har fået samme ide. Vejret er fint og temperaturen er 23 gr.

Vi går op ad den Spanske Trappe til den Franske Kirke. Her er en fantastisk flot udsigt over en del af Rom. Efter et besøg i kirken går vi videre til Trivifontænen, som er eftermiddagens sidste programpunkt. Herefter går turen tilbage til hotellet.

Kl. 20 har vi bord på den en-stjernede Michelin Restaurant Per Me, Giulio Terrinoni, som ligger i gåafstand fra hotellet.

Søndag den 7. april 2019. I dag er der Rom-maraton og hele den indre by er afspærret for biler. Det viser sig som en behagelighed, da vi kan færdes på gaderne uden at blive kørt ned, og vi slipper for den enorme billarm, der præger det indre Rom.

Via Piazza Naverona med et besøg i kirken S. Agnese in Agone går vi mod floden, Tiberen. Det er solskin og det gør oplevelsen langs floden ekstra skøn. Vi krydser floden ved broen Ponte S. Angelo og kommer til borgen Engelsborg, som vi dog ikke besøger. Engelsborg er en fæstning i Rom, oprindeligt bygget som mausoleum for den romerske kejser Hadrian. I Middelalderen byggede pave Nikolaus III en korridor mellem fæstningen og Peterskirken. I krigssituationer kunne paven gennem denne korridor komme i sikkerhed. Fæstningen har også tjent som fængsel. I dag fungerer Engelsborg som museum.

Vi fortsætter langs floden mod Vatikanstaten og krydser igen Tiberen ved Ponte Vitt. Eman. II. Vi ender noget senere op på Piazza di Ricci, hvor vi spiser frokost på Restaurant Pierluigi. Vejret er så skønt, at vi kan sidde udendørs.

Efter en utrolig lækker frokost venter nu en længere travetur til eftermiddagens næste stop: Victor Emmanuel monumentet på Piazza Venizia for enden af Via del Corso. Monumentet er en kæmpebygning i hvidt marmor og blev bygget i årene 1885 til 1911 til ære for den forenede Italiens første konge, Victor Emmanuel II.

Herfra går vi op på Capitalhøjen, som er den mest centrale og den vigtigste af Roms 7 høje. Det er byens politiske centrum og hjerte. Symbolet på Roms magt og verdens hovedstad. På Piazza del Campidoglio ligger Roms rådhus og De Campitolinske museer, Palazzo Nuovo og Palazzo dei Conservatori (Rom-traktaten marts 1957 blev underskrevet her)

Bag Rådhuset er der en skøn udsigt over ruinerne af Forum Romanum. Forum Romanum var det politiske, kommercielle og juridiske liv i det gamle Rom.

Vi fortsætter mod Colosseum - her er mållinjen for maraton, og vi kommer lige som de sidste kommer over målstregen. Colosseum, Roms største amfiteater, bestilt af kejser Vespasian i 72 e. kr. Colosseum kendes især fra beretningerne om de dødelige gladiatorkampe og kampe med vilde dyr, som blev arrangeret af kejseren og velhavende borgere til almindelig gratis underholdning for borgerne. Inde i Colosseum var der 55.000 siddepladser. Disse kunne overdækkes meget hurtigt af en vældig markise i tilfælde af dårligt vejr. De 80 buede indgange, alle nummererede, gjorde, at det var let for folk at finde deres rette plads.

Vi har ikke billetter til Colosseum, forsøger at komme ind, men ventetiden er for lang, så vi begiver os tilbage mod hotellet ad Via del Corso - en lang dagstur på c. 12 km.

Middag på Restaurant Il Bacaro.

Mandag den 8. april 2019. Der skal pakkes, spises morgenmad, deponeres kufferter, findes en taxi så vi kan være ved Vatikanmuseerne kl. 10.

Hjemmefra havde vi købt billetterne: "Gå over linjen med værten til Vatikanets museer" Dette viser sig at være en god ide. Vi hentes på mødestedet kl. 10.30 af en engelsktalende guide. Hun fører os gennem folkemængden. Hun fortæller, at der denne dag skal 30.000 mennesker gennem museerne. For os tager det c. 1 time at nå gennem folkemængden, uden guide ville det tage 3-4 timer.

Selve rundvisningen tager 3 timer. Vi efterlades ved indgangen til Peterskirken, som vi ser på egen hånd. På Peterspladsen ser vi den schweiziske sikkerhedsgarde, ligesom vi besøger Vatikanets Posthus. Vi får fat i en taxi og kører tilbage til Piazza della Rotonda, hvor vi finder en Frokostrestaurant.

Efter frokost besøger vi kirken Parrocchia S. Maria in Aquiro Padri somaschi på Piazza Capranica, ser Pantheon lidt fra bagsiden og på Corso Vittorio Manuele II ser vi Largo Argentina, en udgravning af Antikkens templer. Vi går tilbage til hotellet efter vores bagage og kører til lufthavnen. Desværre er vores flyafgang flyttet til 22.10, så vi har nogle timers ventetid inden afgang. Vi ankommer til Kastrup kl. 00.40 efter godt 2 1/2 døgn i Rom med en masse oplevelser, fint vejr og dejligt selskab.