Forsiden

New York - 16. marts 2008

Dagbog 15. marts 2008    Dagbog 17. marts 2008    Dagbog 18. marts 2008

- en dagbogsbeskrivelse

Lidt i 8 begav vi os til subway’en på den anden side af gaden, hvor vi tog linje 2 mod Uptown. Vi var ved Times Square Church kl. halv 9, og vi fandt 3 pladser på 14. række midt i salen af det gamle teater, som nu udgør kirken. Der kan være mellem 2000 og 3000 mennesker, og der er fuldt hus ved alle gudstjenester. Om søndagen er der 3 af slagsen. Vi deltog i den første, kl. 10.

Broadway_16

Kl. 9 kom Preben, og kl. 10 havde de c. 3000 mennesker fundet sig en plads, og den 2 timers lange ”gudstjeneste” tog sin begyndelse. Den første time var der sang og musik. Et meget stort kor sang for. Sangenes tekst blev vist på storskærme, så alle havde mulighed for at se teksten og synge med. Kor/fællessangen blev efterfulgt af 50 min.’s prædiken, som var lidt svært at følge med i. Seancen sluttede med 10 min.’s fællessang. Da vi var i kirken for første gang, blev vi efterfølgende inviteret til kaffe i et tilstødende lokale. Alle hilste på os og bød os velkommen. Vi fik kaffe og te samt småkager. Vi fik også foræret en bog og en cd med sange indsunget af kirkekoret.

En af Prebens mange bekendte, Clarissa fra Belize, mødte vi her i kirken. Hun og Preben skulle bede for Peter, så hans rygsmerter kunne forsvinde. Jeg overværede, at Peter blev gjort smertefri. Her et halv år efter er Peter stadig fri for sine rygsmerter.

Fra kirken fortsatte vi nu ad 51st St. ud til 5th Avenue. Vejret var blevet mere gråt, og det så ud til at kunne begynde at regne når som helst.

Vi nåede til Rockefeller Plaza, her hvor New Yorks store juletræ hvert år har sin plads. Juletræet var dog væk, men det var ikke alle lyskæder og andet julepynt, der var taget ned. Midt på pladsen var der en stor skøjtebane, hvor store og små morede sig på skøjter. Umiddelbart før vores ankomst  til <New York, var der på pladsen opstillet en imponerende lysopsats, som vi selvfølgelig også beundrede.

Rockefeller_lys

Vi gik ud på 5th Avenue  - Peter havde talt meget om Fifth Avenue, og nu var han her - og gik mod Central Park. Vi var en tur inde i St.Patrick’s Cathedral, irsk-katolsk. Det var Palmesøndag og kirken var godt besøgt ved den messe som var i gang. Der var udsmykket med palmeblade.

St_Patrick

Vi var godt nok ved at være sultne, men vejret så noget truende ud, så vi fortsatte mod Central Park. Nu begyndte det at regne. Vi lod Preben bestemme, hvor vi skulle gå. Han førte os en rimelig kort tur rundt i den sydlige del af parken. Bl.a. kom vi forbi skøjtebanen, som i dag var lukket for offentligheden på grund af privat fødselsdagsselskab- Vi skulle alligevel ikke ud at skøjte, så vi var ligeglade. Det var et større party efter antallet af mennesker på isen at dømme.

Trods regnen var der flere af Central Parks berømte hestevogne ude at køre turister rundt.

hestevogn

Vi havde jo vores ugekort og tog nu en bus ad 5th Ave mod syd til Empire State Building. Nederst i denne høje bygning besøgte vi restauranten, hvor vi alle fik et overdådigt måltid.

Empire            FifthAvenue

Jeg ville meget gerne op til udsigtspunktet på 86. etage, men Peter ville ikke med. Jeg fik lokket Preben med op. Det viste sig, at det var 20 år siden, han havde været der sidst. Vejret var igen med os. Mens vi stod og nød synet af New York heroppefra kom solen frem og udsigten blev nærmest euforisk. Det var dog blæst og dermed bidende koldt så højt til vejrs.

NY_Empire

Tiden nærmede sig, hvor vi skulle tage afsked med Preben. Vi spadserede til Grand Central Station, hvor Preben tog toget hjem og vi subwayen tilbage til hotellet . En weekend med utrolig mange oplevelser. Vi havde næsten set det, som vi på forhånd havde sat os for. Nu trængte vi til at slappe af!